Søndag skrev Egersund-syklist Fredrik Dversnes Lavik seg inn i norsk sykkelhistorie. Han vant den 15. etappen i Giro d’Italia for Uno-X, og spurtslo tre italienere i Milano etter et firemannsbrudd.
Det er første gang en nordmann vinner en etappe i rittet siden Edvald Boasson Hagen gjorde det i 2009. Men det stopper ikke der: ifølge sykkelekspert Roy Hegreberg, som var med i morgenshowet på JærRadioen mandag morgen, var dette den raskeste etappen som noensinne er kjørt i rittet.
– Det er ikke bare en hvilken som helst etappe han vinner. Han vinner den raskeste etappen som har blitt kjørt i Giro d’Italia noensinne, sa Hegreberg.
Seieren er også historisk for laget. Det er Uno-X sitt første etapperesultat i et Grand Tour-ritt, og laget deltar i Giroen for aller første gang. Hegreberg mener seieren bekrefter hva Dversnes Lavik er god for: – Kan du vinne en etappe i Tirreno-Adriatico, kan du også vinne i Giro d’Italia. Det beviste Dversnes i helgen.
Dversnes Lavik har nylig signert kontraktsforlengelse med Uno-X. Han var ifølge Hegreberg opprinnelig ikke tiltenkt en plass i Tour de France-troppen i sommer, men ekspertens vurdering er at en sterk avslutning på Giroen kan endre det regnestykket.
Det var heller ikke bare Dversnes Lavik som bidro til en god helg for norsk sykkelsport. Sandnes-syklist Per Strand Hagenes, som kjører for Visma Lease a Bike, vant et ritt i Antwerpen i Belgia søndag. Hegreberg beskrev det som en «spektakulær seier» på brostein og smale veier, der Hagenes kom alene til mål foran en forfølgergruppe.
– Per har virkelig tatt et steg i år og kjørt stabilt på. Han blir trukket frem av Visma som en markert rytter de satser på, sa Hegreberg, som tror det kommer flere store seirer fra Hagenes i løpet av sesongen.
Hegreberg var selv på vei til Egersund da han snakket med JærRadioen – for å sykle gjennom løypen til årets Nordsjøritt, som går av stabelen 13. juni. Rittet starter fra enten Egersund eller Nærbø, og alle ruter går i mål i Sandnes. Påmelding er åpen på nordsjorittet.no.













